מקוונים גבוה /לומדים באמצעות פייסבוק / קיץ דיגיטלי / חיים ברשת ועוד
כהנה וכהנה ,נראה שהיום כל מורה שרוצה להיות מתוקשב, טכנולוגי ולהכנס לעולם הילדים
חייב לפתוח קבוצה בפייסבוק ולהתנהל שם עם תלמידיו. רק לפני שנתיים התנהל בבית ספרי
דיון נוקב האם להיות חבר של הילדים בפייסבוק? העלנו חסרונות ויתרונות ,חלקנו התנגד
בתוקף ודיבר על זילות המקצוע, חדירה לאזורים פרטיים ואילו חלק חלק טען שחשוב לדעת
מה קורה בעולם זה של הילדים שבו הוא מבלה מרבית מזמנו? בסוף הדיון הובהר לנו שמשרד
החינוך אוסר חד משמעית להיות חבר של הילדים בפייסבוק.
לאור השינויים הרבים שחלו בתקופה קצרה כל-כך גם משרד החינוך הגמיש את
עמדתו והוא אינו יכול לעמד מנגד ולראות את כל השינויים שמתחוללים ולהשאר אדיש.
כתוצאה מכך, החל משרד החינוך להגמיש את עמדתו בעניין ולאפשר שימוש בפייסבוק למטרות
למידה. השמות שציינתי בראש הרשימה הם ההוכחה לאור הירוק שקיבלו בתי הספר והמורים.
כעת נשאלת השאלה האם כל מורה יודע להתנהל כראוי בפייסבוק? אישור זה
פתח לא מעט קשיים ודילמות מה מותר ומה אסור? מאמרו של אברום רותם
פייסבוק
וחינוך עשה לי סדר בדברים ודרכו הצלחתי להבין מספר כללים חשובים שאותם אשתף ברשומה
זו.
ראשית- למה כל-כך חשוב לפתוח ערוץ הפייסבוק? בגלל התובנה
הפדגוגית על מקום ותפקיד הרשת החברתית בהוראה ובלמידה מיטבית. נמצא שלצד הבטים
בהוויוריסטיים וקוגניטיביים נמצא היבט מרכזי נוסף שנשכח והוא הלמידה השיתופית.
מכאן נובע שהפייסבוק כרשת חברתית יכולה לתת את המענה לגוון הלמידה שנשכח ,שהוא
הלמידה השיתופית.
שנית-אפשר ללמד רק דרך פייסבוק? ללמידה באמצעות פייסבוק יש
להתייחס כאמצעי משלים ,מלווה ותומך למידה. הפייסבוק הוא מקום זמין, מאפשר
אינטראקציה לימודית שיתופית, מאפשר החלפת דעות, תמיכה, עדכון ועוד.
שלישית-פייסבוק בכל גיל? עם כל הגמישות והפתיחות שיש בפלטפורמה
הזו אין להתפשר על גיל המשתמשים בפייסבוק והוא חייב להיות מעל גיל 13 .אין לתת
לגיטימציה למצב בו בתי ספר יסודיים מתנהלים בפייסבוק.
רביעית-זמן- למידה מובנית ולאורך זמן מוקצב שנקבע מראש.
חמישית- איך להתנהל? כותב המאמר מדגיש את החשיבות של העבודה בקבוצות
סגורות, רלוונטיות לנושא הנלמד, אי העברת מידע אישי לדפי הנושא, יש להוסיף הצהרה
או התייחסות על תנאי שימוש הולמים.
בנוסף מדגיש רותם את השימוש המושכל שיש לעשות בפלטפורמה זאת במטרה
להגיע ללמידה מיטבית.
אני
רואה חשיבות רבה במאמר זה וחושבת שיש מקום לפרסם אותו ולהקדיש לו זמן לדיון
באסיפות מורים. פלטפורמה זו מזמנת לנו ציבור המורים המשך ישיר ללמידה המתנהלת
בכיתה והופכת את הלמידה למיטבית עקב היכולת לשתף ,אך היא עלולה להיות לנו לרועץ אם
לא נדע כולנו להשתמש בה באופן מושכל ע"פ קודים אתיים ברורים במטרה להשיג את
המיטב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה