במסגרת הקורס של
ד"ר ליאת אייל :"הערכת טכנולוגיות" נחשפנו לסוגי מחקר שונים
והתמקדנו בסוג מחקר הנקרא "מחקר פעולה". אחרי שהמרצה חשפה אותנו לסוג זה הרגשתי
שמחקר מסוג זה לעבודה הסמינריונית שלי
מאוד יתאים ולכן החלטתי להתעמק בסוג זה של מחקר. מחקר פעולה הוא סוג של מחקר
רפלקטיבי בתחום החברה או החינוך המבוצע ע"י המשתתפים בעצמם על מנת להביא
לשיפור. בניגוד למחקר כמותי המאפשר להתבונן רק בתוצאות המחקר האיכותני מאפשר
להתמקד בתהליך המחקרי. "זהו מחקר המתמקד בהתבוננות ובתובנות שאינן מיועדות
להגיע לשורת הסיכום כמסקנה, אלא מטרתן לשכלל את היכולת של המורה לתרום לשינוי ראוי
ומשמעותי במצב הנלמד" זמרן (1999). המורה החוקר מעורב מאוד בתהליך, הוא לומד
וחוקר בו בזמן. בנוסף התהליך הרפלקטיבי שהמורה עובר מהווה יתרון משמעותי.
מחקר פעולה הוא דרך
לפיתוח היכולת הפרופסיונלית באמצעות שילוב בין שני מקורות ידע: ידע נלמד וידע
שנקנה מתוך נסיוןWallace (1991).החקירה הרפלקטיבית מאפשרת למורים להבין את איכויות מעשיהם ומאפשרת
השוואה בין נתונים ממקורות שונים.rossiter ,1993 מוסיף ואומר כי
נקנים ערכים ומיומנויות נוספות כגון: יצירת אמון, פתיחות, למידה משותפת, עבודת
צוות, אווירה של רב שיח ומתן עזרה הדדית.
עוד נטען כי מחקר מסוג זה הוא
קשה ומתיש אך דרך זו היא התורמת ביותר למורים. מחקר פעולה הינו תהליך מעגלי, שתחילתו
בהחלטת המורה להיכנס לתהליך ולהתחיל לאסוף נתונים על מצבים ותופעות בכיתה עד למצב
בו בוחרים את הבעיה שתהיה במוקד הבדיקה, בהמשך מועלות שאלות שקשורות למוקד הבעיה
ונבחנים היבטים תיאורטיים. בשלב שאחריו מגבשים תכנית התערבות תוך איסוף הנתונים
ותיעוד התהליך,ו משם מגבשים מסקנות והמלצות לשיפור ההתערבות. וכך חוזרים על התהליך
עצמו באופן ספירלי .
כפי
שכתבתי בראשית הרשומה ,אני עומדת בפני החלטה על סגנון ודרך המחקר אותו אני אערוך
ונראה כי כל הדרכים מובילות לסוג זה של מחקר שמהווה מבחינתי אתגר רציני ואין ספק שיתרום
ויעצים את כל שותפי למחקר. כתבתי רשומה זו במטרה להגדיר לעצמי מהו מחקר פעולה ובמה
הוא כרוך ,אין ספק שהדרך עוד ארוכה ואצטרך לשאול ולחקור עוד רבות בעניין מחקר הפעולה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה