יום שלישי, 3 בספטמבר 2013

למידה באמצעות moocs פריצת דרך ושינוי בחינוך המסורתי או טרנד חולף?



לmooc  התוודעתי לראשונה באחד משיעוריה של חגית מישר- טל, לא ידעתי דבר וחצי דבר על למידה מסוג זה ,אמנם השתתפתי בלמידה מקוונת בקורסים של מט"ח אך נראה שלמידה מסוג זה היא שונה. ברשומה זו אנסה להבהיר  מהו הmooc  ? אמנה את החסרונות והיתרונות שבלמידה מסוג זה  ואנסה לענות על השאלה שבראש הרשומה. mooc  הוא פלטפורמה שפתחו שני חוקרים ממדעי המחשב באוניברסיטת סנטפורד, פלטפורמה זו מאפשרת ניהול של קורסים רבי משתתפים פתוחים ומקוונים לכל דורש.פירוש המילה mooc  :Massive Open Online Course.    הmoocs  מבוסס על תיאוריית הלמידה הקונסקרטיביסטית של סימונס לפיה לרשת האינטרנט יש חשיבות גבוהה כרשת מידע המסייעת בעדכון תמידי של הפרט ומאפשרת תהליכי עיבוד מידע ובכך מפנה מקום וזמן לחשיבה מסדר גבוה ולניתוח מורכב של הידע.   צפיתי בהרצאתה של דפנה קולר פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד,מנכלית ומייסדת קורסרה ב"Ted" ודליתי מהרצאה זו את היתרונות.


דפנה קולר בהרצאתה מדברת על קורסים נגישים לכולם בכל מקום שבו הם נמצאים, וברור שסטודנטים מעדיפים לקבל חומר ומידע מהמרצים הטובים ביותר ומהאוניבסיטאות הטובות ביותר, ישנה גמישות בלמידה בהתאם לרמת הלומד, מי שרוצה להרחיב את הידע יש באפשרותו לעשות זאת ולמי שהחומר מוכר וברור יכול להתקדם הלאה, הלמידה היא אקטיבית בכל שלב ושלב, כל סטודנט צריך להתעסק בחומר ולהגיב (ולא רק הסטודנטים היושבים בשורה הראשונה בכיתה לדבריה),הטכנולוגיה שהתפתחה מאוד, מסייעת לתת ציונים בדרכים שונות ומגוונות לכמות גדולה מאוד של משתתפים, יש אפשרות לארגן קבוצות למידה אישיות וקטנות יותר ,ברמת המאקרו אפשר ללמוד על הרגלי למידה ותפיסות שגויות אצל סטודנטים, המחשב לעולם אינו "מתעייף" תמיד  אפשר לחזור ולשמוע  את ההרצאה שוב ושוב. הרצאתה של דפני קולר משכנעת מאוד ,אך מחיפוש נוסף ברשת גיליתי את החסרונות של השיטה ,הרשת מלאה בדיווחים של סטודנטים מתוסכלים שמנמקים את החוסר היכולת שלהם להסתדר בשל גודל הקבוצה, תגובות רבות וחוסר יכולת לעקוב אחרי כל התגובות, קריסה של האתר בשל כמות הגולשים, נשירת סטודנטים בשיעור גבוה ,לימודים אלו אינם מקנים תואר או נקודות זכות ,חסרה אינטראקציה בין מרצה –סטודנט, חלק מן העבודות מוערכות ע"י לומד אחר דבר המטיל ספק במקצועיות הבדיקה.
מכל האמור לעיל נראה שהשנה עלתה החדשנות כמה רמות וכמו כל תהליך חדשני הוא מלווה בחבלי לידה בקשיים שצצים ויש צורך למצוא להם מענה.

לדעתי חשוב ואף הכרחי להכיר פלטפורמה זו שמקדמת למידה פעילה, שמציעה חינוך חינם לכל דורש, שמבססת את הזכות האנושית לחינוך באמצעות טכנולוגיה חדשנית. אין לי ספק שהאוניבסיטאות  ימשיכו להתקיים, אך לצידן התקיימו אלטרנטיבות  כגון הmoocs  שכנראה עדיין בחיתוליו וסופג את המהלומות הראשונות כמו כל שיטה חדשנית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה