יום שישי, 13 בספטמבר 2013

ספרים דיגיטליים ,קיצוצים וסדר חדש




6.3 ספרי לימוד
(תשעג) 6.3-4  הנחיות לשימוש בספרי לימוד דיגיטליים מאושרים

1.      החל משנה"ל התשע"ד יוכלו בתי ספר שיבחרו ללמד בספרים דיגיטליים להשתמש בספרים אלה באחת משתי אפשרויות:
א.      ספר פיזי יחד עם גרסה דיגיטלית
ב.      ספר דיגיטלי בלבד, ובתנאי שיש לו גרסת offline מאושרת.

זהו סעיף מחוזר מנכ"ל בו מאפשר משרד החינוך להשתמש בספרים דיגיטליים בשילוב עם הספר הפיזי או בלעדיו. מהפכת השימוש בספרים דיגיטליים החלה ובאמת בתי ספר וכיתות שהחלו ללמד בדרך זו אינם יכולים להביט לאחור.                                 ספרים דיגיטליים מאפשרים לנצל יתרונות ייחודיים של התשתית הטכנולוגית לשם קידומה של הפדגוגיה חדשנית בכיתה. למורה יש את האפשרות להקרין את הספר כל המסך בכיתה, לגלוש מתוך הספר דרך קישוריות, להשתמש במדיה דרך המילה הכתובה, אטרקטיביות של הספר עולה ועלותו יורדת. היתרונות של הספרים הדיגיטליים רבים מאוד ויש להם ערך מוסף: הלמידה היא חווייתית, הפדגוגיה מיטבית, הספר תמיד מעודכן ולא יהיה צורך בהדפסת עותק חדש, יש אפשרות לעקוב אחרי הלמידה, ישנה אוריינות מידע.


ספר דיגיטלי הוא ספר שבתוכו אפליקציות  שונות שבלחיצת כפתור מאפשרות למידה פעילה, עשירה, שיתופית ואינטראקטיבית. ההתפתחויות והיכולות הטכנולוגיות הביאו צורה חדשה נוספת ספר.
עם מהפכת הטאץ', (touch technology )הספר הדיגיטלי התקדם צעד נוסף ופותחו אפליקציות אינטראקטיביות המנצלות את יכולת הטאץ' לצרכים פדגוגיים או כפי שאמרה מנכל"ית מט"ח: "מעתה המילים anytime-anywhere מקבלות משנה תוקף."
יש הסבורים שבמעבר לסביבת למידה דיגיטלית טמון פוטנציאל עצום לשיפור הלמידה וההישגים בבתי הספר. והוא פותח פתח לחיים הדיגיטליים של המאה ה-21.ויש כאלה הרואים במעבר זה סכנה לשינוי עמוק שיגרום לטכנוקרציה של החינוך, יפגע ביצירתיות ובביקורתיות של התלמידים ויצמצם את האינטראקציה מורה תלמיד.
בבית ספרי ובבתי ספר נוספים מתחילים לעשות שימוש בספרים מסוג זה ואני חושבת ששימוש משכיל בפלטפורמה זו יכול לגרום להנאה רבה בלמידה ולהנעת התלמידים ללמידה וכמובן שהדבר מותנה במורה שמעביר את התכנים ומודע לכל היתרונות והחסרונות של ייצוג זה.

במהלך כתיבת רשומה זו ,מהדהד בראשי הקיצוץ הניכר בתקשוב ומשאבים הרבים שכבר הושקעו ויורדים לטמיון בשל שינוי בדרכי חשיבה במשרד החינוך,ובגלל אג'נדות המתחלפות חדשות לבקרים . אני מתחברת מאוד לדבריה של דר' גילה קורץ בכתבה שפורסמה השבוע בעיתון דה מרקר בתגובתה לקיצוץ הנרחב בתקשוב. אנחנו המורות והרכזות בשטח ואנו רואות כמה רבה המלאכה שלפנינו וללא חשש ועל חשבון זמננו הפרטי ומעבר למה שהוקצב תרמנו את תרומתנו למען הדור הבא ,שנוכל לומר הגאווה שקדמנו ילדים להיות לומדים מיומנים ,בעלי יכות שיתופיות וחשיבה מסדר גבוה.חשוב להדגיש שבית הספר במתכונתו מזמן כבר הפך ללא רלוונטי לצערי ועלינו להפוך אותו לכפר קטן.גלובלי שהילדים יוכלו להרגיש משמעותיים בו,שמהווה מקום להנאה ולהנעת התלמידים .


לדאבוני האחראים על קיצוץ זה במשרד החינוך אינם מסכימים איתי כנראה ובעלי המאה הם בעלי הדיעה.





.



                                                                                           

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה