יום שבת, 20 ביולי 2013

מפת חשיבה- מקדמת למידה בכיתה


השבוע סיימתי השתלמות מרוכזת באוריינות חזותית והחלטתי להקדיש את הרשומה הזו לאחד הכלים החשובים אליהם נחשפתי בהשתלמות זו :" מפת חשיבה". אני מתארת לעצמי שהמחשבה שעולה היא "שמש האסוציאציות"  הידועה, בה משתמשים מורים רבים.-אז זהו שלא, מדובר בכלי יישומי ומעשי מאוד שמאפשר ללומד לעבד מידע חדש ולארגן אותו בצורה שתתחבר לידע הקודם הקיים אצלו. בשיעור בו השתתפתי "נזרקה " מילה לחלל הכיתה והדרך המעניינת שעשינו כדי להגיע לתשובה רתקה אותנו . בשלב ראשון ענינו על השאלה באפן אסוציטיבי,לאחר מכן קבלנו דף שבמרכזו הופיעה השאלה ומתוכו יצאו חמישה עלי כותרת שבהם נתבקשנו לכתוב חמש מילים משמעותיות עבורנו ,מתוך מה שכתבנו בהתחלה. ולאחר מכן הוספנו ענפים וחיברנו אותם לעלי הכותרת.(כל עלה כותרת וענפים בצבע אחד). לאחר שסיימנו נתבקשנו לכתוב פסקה אחת שהיא המהות של המפה שיצרנו, ואני חייבת לציין שהיה מאוד קל לכתוב את הפסקה בעקבות התהליך שעברנו.תהליך זה נקרא מפת חשיבה.



                    מהי מפת חשיבה? "מפת חשיבה" הוא כלי לימודי שמשקף בצורה חיצונית את מה שמתרחש במוחנו" (טוני בוז'ין) בסרטון שהוספתי מופיע ממציא השיטה ,טוני בוז'ין, שטוען ששימוש במפת חשיבה מקדם ארגון של ידע הקיים אצל הלומד,חיבור בין מושגים קיימים למושגים חדשים שהלומד הכיר בשיעור וארגון של ידע  קודם עם ידע חדש. בוז'ין מקביל את מפת החשיבה לאופן בו המוח מחבר ומאחסן את המידע הקיים במוח. אחרי ההתנסות שעברתי עם "מפת החשיבה" החלטתי שאני חייבת להשתמש בה ולהפיץ אותה כדי שגם הקולגות שלי יכירו ויעבדו עם תלמידיהם בדרך זו. שימוש בדרך זו היא למידה משמעותית, הילדים לומדים להיות לומדים עצמאיים שיכולים למפות ידע קודם, לקשור מידע חדש לישן, לפענח מפות חשיבה של אחרים, ובכך להשתמש ברמות חשיבה מסדר גבוה . והמורים? עד שיוגדר סופית מעמדו של המורה בעולם החדש אין ספק שבעת הקנייה מסוג זה ירגיש עצמו המורה מתווך ,מדריך ומוביל את הילדים להיותם בוגרים בעלי יכולות ומיומנויות הנדרשות מהאדם במאה ה-21.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה