יום שבת, 27 ביולי 2013

הלוח האינטראקטיבי מחזיר מורים להוראה פרונטלית?


בכיתתי לוח אינטראקטיבי זו שנה שנייה כל –כך התרגלתי לעבוד עמו  ,שאיני יכולה לתאר את עבודתי ללא הלוח, מעבר לכך איני יכולה לחשוב על מצב שבו אצטרך לעבוד ללא הלוח האינטראקטיבי. היתרונות של הלוח רבים מאוד ואין ספק שיש שונות בעבודתי לפני הלוח ואחריו. נראה כי באמצעות הלו"א רמת הריכוז והמוטיבציה ללמידה בכיתה עלתה, הילדים אוהבים מאוד את התכנים שעולים ונלמדים באמצעות הלוח.
אך לא פעם שאלתי את עצמי האם ההוראה שלי הפכה לפרונטלית יותר בעקבות הלוח האינטראקטיבי? אני מוצאת את עצמי יותר ויותר פעילה ופועלת יחד עם הילדים מול הלוח ,בגלל האינטראקטיביות שלו. האם הלוח הזה מחזיר אותי לתקופה שבה למדתי באופן פרונטלי? בעקבות החשש הזה החלטתי לחפש בספרות מקצועית ולבדוק האם יש ממש בחששות אלו שהעליתי ואם ישנן תשובות? הגעתי למאמר אותו כתבה אינה בלאו :"המהפכה השקטה:לוח אינטראקטיבי בבתי הספר כתשתית לפדגוגיה חדשנית במאה ה-21 " שבו נכתב כי קיים חשש שהוראה פרונטלית באמצעות הלוחות מהווה צעד אחורה מבחינה פדגוגית (lewis 2003 ,אצל בלאו)אולם, לדברי בלאו למרות התחושה
של המורים שהם מלמדים בצורה פרונטלית יותר, מתברר שהזמן הממוצע הופחת. אין ספק שהיתרונות של הלו"א רבים על החסרונות. שימוש בלוח מגביר את מידת האינטראקטיביות בכיתה, יש שיפור בכמות ובתדירות הדיאלוג עם המורה ולבסוף ניתן לראות גם שינויים פדגוגיים. על-פי בלאו שלושה ממאפייני הלו"א  יכולים להפוך טכנולוגיה זו לתשתית הפדגוגיה הקונסטרוטיביסטית: .1האפשרות לקיים למידה מסתעפת, המדמה במוחו של הלומד דרכי ארגון אסוציאטיביות ומקדמת חשיבה יצירתית. 2 . היכולת לשמש כלי קוגניטיבי ללמידה מרחיב את תודעת הלומדים . 3.תמיכה בלמידה אינטגרטיבית מסוגים שונים.                      הממצאים שקראתי מאוד עודדו אותי ואני מרגישה שאני בעיצומו של תהליך, אך עדייך הוטרדתי מכך שהעיסוק שלי הוא בלימוד הפונקציות של הלו"א ובמידת האטרקטיביות שלי בכיתה. ומה לגבי הפדגוגיה האם לא זנחתי אותה? האם אני מצליחה לקדם פדגוגיה חדשנית?. מקריאה במאמרה של בלאו הבנתי שאני בתהליך ההטמעה של הלו"א, בלאו הציגה מודל שכדאי לשאוף אליו בתהליך ההטמעה. מודל שהרגיע אותי מעט ושדרכו אוכל לתת תשובות לספקנים. בזכות קריאת מודל זה הבנתי שאני וחברותי בתהליך של שינוי. שינוי של הוראה המטפחת הבניית ידע ולא חזרה להוראה המסורתית. זהו מודל מתוך "המהפכה השקטה" של בוצ'ר ולי ( Betcher & Lee, 2009שבו הם מתארים את האימוץ של הלו"א כפי שהוא מתרחש בשלושה שלבים:                                        

      doing things in the old ways                                                    doing old things but in new ways                                                           doing new things in new ways     
  אני מניחה שכשאגיע לשלב השלישי לא אצטרך לשאול את השאלה ששאלתי בראש הרשומה, או כפי שד"ר אינה בלאו אומרת : "בכוחה של הטמעה כזאת להוסיף למערכת החינוך יופי אמיתי ולא רק שכבת איפור נוספת". http://www.achva.ac.il/sites/default/files/achvafiles/maof_book/14/10.pdf



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה